26 mei 2017

Ondersteuning van mantelzorgers: een taak van ons allemaal

Door de veranderingen in de maatschappij en de ontwikkelingen in de zorg neemt de druk op mantelzorgers nog steeds toe. Goede ondersteuning op maat is van essentieel belang om de kwaliteit in zorg thuis te blijven garanderen. In 2016 heeft Steunpunt informele zorg Breda (StiB) een recordaantal mantelzorgers ondersteund. In totaal zijn 4386 mantelzorgers in Breda voorzien van informatie, advies en ondersteuning op maat. Mantelzorgers zijn onmisbaar in de zorg thuis. Er is vaak niemand die de hulpvrager beter kent en daarom kan inschatten aan welke zorg er behoefte is. Dat maakt mantelzorgers van onschatbare waarde.

Kenniscentrum
StiB heeft in 2016 de ontwikkeling doorgezet naar kenniscentrum. Er is kritisch gekeken naar de maatschappelijke baat, bereik, kwaliteit, samenwerking en het vakmanschap. Door in gesprek te gaan met mantelzorgers zijn de behoeften en wensen voor ondersteuning nog beter in kaart gebracht. Want uit de praktijk weten we dat ondersteuning alleen werkt als het op maat gebeurt. Als kenniscentrum vragen we ook aandacht voor ondersteuning van mantelzorgers bij professionals en vrijwilligers binnen het netwerk van Zorg voor elkaar Breda. We wijzen huisartsen, doktersassistenten, praktijkondersteuners en wijkverpleegkundigen op de noodzaak tot signalering. Om er zo voor te zorgen dat iedereen in de stad op het juiste moment de ondersteuning krijgt die nodig is. Want goede zorg doen we samen.

Meer weten? Download hieronder het jaarverslag 2016

ga terug naar nieuwsoverzicht