Wij gebruiken cookies. Akkoord
menu

Tips bij zorg voor iemand die angsten ervaart

Lees voor
  1. Wordt het leven van je naaste door angsten beheerst? Dan is het belangrijk om eerst naar de huisarts te gaan. Hoe eerder hoe beter. Deze kan indien nodig een doorverwijzing naar bijvoorbeeld de GGZ regelen.
  2. Praat erover. Toon interesse en neem de tijd als je naaste over zijn angsten wil praten. Bied een luisterend oor.
  3. Probeer niet het probleem van de betreffende persoon op te lossen! Dat kun je niet. Je kunt je naaste niet uit de angst halen.
  4. Begeleid je naaste naar de behandeling en wees betrokken als hij of zij dat fijn vindt.
  5. Probeer je naaste te motiveren om dingen te blijven doen, in plaats van toe te geven aan de angst. Maar zet hem of haar niet onder druk.
  6. Bel 112 bij een paniekaanval. De verschijnselen van een paniekaanval lijken erg op de verschijnselen van een hartaanval. Het is moeilijk om het verschil te zien, neem dus geen risico als je niet zeker bent dat het om een paniekaanval gaat. Verder kun je niet veel doen: zorg voor veiligheid om jullie heen, laat de persoon zitten en probeer rustig te blijven.
  7. Vraag hulp, zodat je er als mantelzorger niet alleen voor staat. Hulp van anderen kan je helpen de zorg langer vol te houden. Deze tips helpen je om hulp te vragen.
  8. StiB biedt ondersteuning aan mantelzorgers van mensen met psychische problemen. Bekijk hier het aanbod.

Deze tips zijn afkomstig uit een bijeenkomst voor mantelzorgers van mensen met angst, georganiseerd door StiB en Indigo Brabant.

Vind je deze informatie nuttig?
  • Ja
  • Nee
Bedankt voor uw feedback
Disclaimer Privacystatement Cookies Sitemap