menu menu

Positief leren denken

Lees voor

Langdurig voor een ander zorgen vraagt veel energie en doorzettingsvermogen. Soms is het lastig te accepteren dat bepaalde zaken niet meer kunnen. Het kan dan helpen om te kijken naar wat nog wel goed gaat in plaats van wat niet meer kan. Want hoe je naar de wereld kijkt, heeft veel invloed op je situatie.

Hoe denk jij?

Ieder persoon heeft een eigen unieke manier van denken. Deze denkwijze is een combinatie van jouw eigen ervaringen en emoties, maar ook meningen en oordelen van de mensen om jou heen. Dit gaat vaak vanzelf. Slechts 5% van wat je doet, gaat niet automatisch. Het hebben van een eigen manier van denken heeft veel voordelen: hierdoor leer je van het verleden en bespaar je energie. Toch heeft het ook nadelen. Door in jouw manier van denken te blijven hangen, kan je zonder dat je het weet in negatieve gedachten terecht komen. Ervaringen en emoties uit het verleden kunnen ervoor zorgen dat je in nieuwe situaties te snel streng, boos of verdrietig wordt.

Aan de slag met negatieve gedachten

Hoe kan je dit omzetten? Dit kan door inzicht te krijgen in jouw eigen manier van denken. Zo is het mogelijk om zelf jouw manier van denken en doen te bepalen. Sta stil bij wat voor jou een hindernis is in jouw manier van denken. Negatieve gedachten kunnen zijn: ‘ik kan het niet’, ‘dit ging de vorige keer mis dus nu ook’, ‘ik ben het niet waard’. Probeer deze gedachten weg te halen met de volgende vragen:

  • Is deze gedachte waarheid? Is de gedachte echt waar of is dit een automatische manier van denken?
  • Hoe voel ik me door deze gedachte? Zorgt de gedachte ervoor dat ik tegengehouden word of geeft het me een vervelend gevoel?
  • Hoe zou ik willen reageren? Welke gedachten, gevoelens en welk gedrag zou ik willen hebben in deze situatie?
  • Welke helpende gedachten kunnen hiervoor zorgen? Welke gedachten kunnen helpen om de negatieve gedachten te wissen en te reageren zoals jij wilt?

Helpende gedachten inzetten

Helpende of haalbare gedachten kunnen ervoor zorgen dat je de situatie kan accepteren of deze op een andere manier kan zien. Helpende gedachten kunnen zijn: ‘ik geloof dat ik dit kan’, ‘ik vertrouw erop dat het steeds beter gaat’, ‘ik ben óók belangrijk’. Door niet meer te vechten, te piekeren of te negeren, zie je eerder de waarheid. En kan je uit de negatieve gedachten raken. Het gaat niet vanzelf. Maar goed kijken naar jouw eigen gedachten is stap 1 naar een positieve verandering!

Heeft deze informatie je geholpen?
  • Ja
  • Nee
Bedankt voor uw feedback
StiB_Tessel_02b

Wil je meer informatie of heb je een vraag over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar:

Tessel van der Grijspaarde
t.van.der.grijspaarde@stib-breda.nl

Disclaimer Privacystatement Cookies Sitemap