Wij gebruiken cookies . Akkoord
menu

Positief leren denken

Lees voor

Langdurig voor een ander zorgen vraagt veel energie en doorzettingsvermogen. Soms is het lastig te accepteren dat bepaalde zaken niet meer kunnen. Het kan dan helpen om te kijken naar wat nog wel goed gaat in plaats van wat niet meer kan. Want hoe je naar de wereld kijkt, heeft veel invloed op je situatie.

Jouw unieke denkpatroon

Ieder persoon heeft een eigen uniek denkpatroon. Dit denkpatroon is een combinatie van jouw eigen ervaringen en emoties, maar ook meningen en oordelen van de mensen om jou heen. Dit gaat vaak onbewust, slechts 5% van wat je doet, wordt bewust afgewogen. Het hebben van een eigen denkpatroon heeft veel voordelen: hierdoor leer je van het verleden en bespaar je energie. Toch heeft het ook nadelen. Door in de ijzeren greep van jouw denkpatroon te blijven hangen, kan je onbewust in een negatieve spiraal terecht komen. Ervaringen en emoties uit het verleden kunnen ervoor zorgen dat je in nieuwe situaties te snel kritisch, boos of verdrietig wordt.

Aan de slag met belemmerende gedachten

Hoe kan je dit omzetten? Dit kan door inzicht te krijgen in jouw eigen denkpatronen. Zo is het mogelijk om zelf en bewust regie te krijgen op jouw manier van denken en doen. Sta stil bij de belemmerende onderdelen van jouw denkpatronen. Belemmerende gedachten kunnen zijn: ‘ik kan het niet’, ‘dit ging de vorige keer mis dus nu ook’, ‘ik ben het niet waard’. Probeer deze belemmerende gedachten uit te dagen met de volgende vragen:

  • Is deze gedachte een feit? Is de gedachte echt waar of is dit een ingesleten denkpatroon?
  • Hoe voel ik me door deze gedachte? Zorgt de gedachte ervoor dat ik belemmerd word of stemt het me negatief?
  • Hoe zou ik willen reageren? Welke gedachten, gevoelens en welk gedrag wens ik te hebben in deze situatie?
  • Welke helpende gedachten kunnen dit verwezenlijken? Welke gedachten zouden kunnen helpen om de belemmerende gedachten te wissen en te reageren zoals jij wilt?

Helpende gedachten inzetten

Helpende of realistische gedachten kunnen ervoor zorgen dat je de situatie kan accepteren of deze in een ander licht kan zien. Helpende gedachten kunnen zijn: ‘ik geloof dat ik dit kan’, ‘ik vertrouw erop dat het steeds beter gaat’, ‘ik ben óók belangrijk’. Door niet meer te vechten, te piekeren of te negeren neem je de werkelijkheid zoals hij is en kan je uit de negatieve gedachtenspiraal raken. Het gaat niet vanzelf, maar je bewust worden van jouw eigen gedachten is stap 1 naar een positieve verandering!

Vind je deze informatie nuttig?
  • Ja
  • Nee
Bedankt voor uw feedback
Tessel

Wil je meer informatie of heb je een vraag over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar:

Tessel van der Grijspaarde
t.van.der.grijspaarde@stib-breda.nl

Disclaimer Privacystatement Cookies Sitemap