menu

Zelf in balans

Hoe doe je dat: in alle drukte in balans blijven en tijd maken voor dingen waar jij energie van krijgt? Er zijn handvatten en praktische tips om je hierbij te helpen.

Tijd voor jezelf

Veel mantelzorgers zijn zo gewend om alleen te zorgen, dat ze er niet aan denken om hierbij hulp te vragen. Of ze willen anderen er niet mee belasten. Terwijl het inroepen van hulp juist kan helpen de zorg langer vol te houden. Tips om meer tijd voor jezelf te organiseren:

  • Maak een lijstje van wie je allemaal kent. Misschien heb je meer mensen in je omgeving dan je dacht. Deze tips kunnen je helpen om hulp te vragen.
  • Denk er ook eens aan om zorg te delen met professionals. Dat kan zo.

Stevig in je schoenen

Als mantelzorger moet je stevig in je schoenen staan. Het is belangrijk je eigen grenzen aan te geven en nee te kunnen zeggen. Zelfs ook tegen degene voor wie je zorgt. Gedachten die hierbij kunnen helpen:

  • Het is belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Als ik instort, kan ik ook niet meer voor mijn naaste zorgen.
  • De ander kan mij pas serieus nemen als ik mezelf ook serieus neem.
  • Als ik nee zeg, betekent dat nog niet dat ik niet aardig ben. Ik mag nee zeggen: nee is ook een antwoord.

Positief leren denken

Langdurig voor een ander zorgen, vraagt veel energie en doorzettingsvermogen. Positief denken kan daarbij een groot verschil maken. Ervaringen en emoties uit het verleden kunnen ervoor zorgen dat je in nieuwe situaties te snel kritisch, boos of verdrietig wordt. Herken je dit, sta dan eens stil bij belemmerende gedachten in jouw denkpatronen. Lees hier hoe je dit doet.

Vind je deze informatie nuttig?
  • Ja
  • Nee
Bedankt voor uw feedback
Pauline

Wil je meer informatie of heb je een vraag over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar:

Pauline van der Stoel
p.vanderstoel@stib-breda.nl

Disclaimer Privacystatement Cookies Sitemap