Wij gebruiken cookies . Akkoord
menu

Zelf in balans

Lees voor

Hoe blijf je als mantelzorger in alle drukte in balans? En hoe maak je tijd voor jezelf? Schakel hulp in. Dit kan helpen om de zorg langer vol te houden en zo heb je ook eens tijd voor jezelf. Tips:

Stevig in je schoenen

Als mantelzorger moet je stevig in je schoenen staan. Het is belangrijk je eigen grenzen aan te geven en nee te kunnen zeggen. Zelfs ook tegen degene voor wie je zorgt. Gedachten die hierbij kunnen helpen:

  • Het is belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Als ik instort, kan ik ook niet meer voor mijn naaste zorgen.
  • De ander kan mij pas serieus nemen als ik mezelf ook serieus neem.
  • Als ik nee zeg, betekent dat nog niet dat ik niet aardig ben. Ik mag nee zeggen: nee is ook een antwoord.

Positief leren denken

Langdurig voor een ander zorgen, vraagt veel energie en doorzettingsvermogen. Positief denken, kan daarbij een groot verschil maken. Ervaringen en emoties uit het verleden kunnen ervoor zorgen dat je in nieuwe situaties te snel kritisch, boos of verdrietig wordt. Herken je dit, sta dan eens stil bij belemmerende gedachten in jouw denkpatronen. Lees hier hoe je dit doet.

Vind je deze informatie nuttig?
  • Ja
  • Nee
Bedankt voor uw feedback
Disclaimer Privacystatement Cookies Sitemap